Mert Anya csak egy van... És Ő eteti a családot!

Tenger gyümölcsei terhesség, szoptatás alatt?

2018. január 11. - Mit eszik anya?

Sok helyen lehet olvasni, hogy tengergyümölcseit inkább kerüljük terhesség alatt, holott kedvező zsírsavösszetételük és magas fehérje tartalmuknál fogva igazán hasznos élelmiszereknek minősülnek terhesség és szoptatás alatt egyaránt.

A tengeri herkentyűk veszélye két dologban áll. Egyfelől gyakran kínálják nyersen (szusi, osztriga), ami komoly fertőzésveszélyt vonhat maga után, ezért ezek az ételek valóban tiltólistásak ebben az időszakban. Az is hozzá tartozik a fertőzésveszélyhez, hogy hazánkba ezek az élelmiszerek messziről jönnek, általában fagyasztva, és sajnos az egyszerű vásárló nem lát bele a szállítás és raktározás körülményeibe, így könnyen megeshet, hogy ezek nem megfelelően történtek meg.  Másfelől ezek a tengeri élőlények előszeretettel raktározzák a higanyt szervezetükbe, ami sajnos emberi tevékenységeknek köszönhető (de szerepet játszik ebben a moszatok és algák víztisztító ténykedése is, melyek a növényevő halak és herkentyűk táplálékai, így a sok higany a szervezetükbe jut). A higany a fejlődő magzat, majd baba szervezetébe jutva idegkárosító hatással rendelkezik, ezért intenek óva bennünket ezektől az élelmiszerektől.

Azonban a külföldi ajánlások külön felhívják a figyelmet arra, hogy hetente legalább egyszer kerüljön az asztalra valamilyen tenger gyümölcse, legyen az hal, vagy egyéb úszó jószág (a magyar ajánlások csak a halat emelik ki), ugyanis ezek az élelmiszerek a legjobb omega-3-zsírsav forrásaink, tulajdonképpen értékelhető mennyiségben csak ezekből tudjuk bevinni a szükséges EPA és DHA mennyiséget. Ez viszont éppen az idegrendszer megfelelő fejlődésének szempontjából lenne nagyon fontos. Az ajánlat egészen pontosan úgy szól, hogy válasszunk aszerint a tengergyümölcsei közül, melyek higanytartalma a legalacsonyabb, omega-3 tartalma viszont a legmagasabb, ennek például a lazac, a hering, a szardínia, a sárga tőkehal és a pisztráng is megfelel (édesvízi halaink közül a busa a legkiemelkedőbb omega-3-zsírsav terén). Így tehát, nem kell lemondani a rákról, a kagylóról vagy a garnéláról amennyiben megbízható forrásból származik és megfelelően van hőkezelve, mindazonáltal fő az elővigyázatosság!

Az alábbi táblázatban az FDA (Food and Drug Administration) ajánlása látható, a legjobb választástól a kerülendő tengeri és édesvízi állatkákig:

Legjobb választás (heti 2-3x is lehet/kellene fogyasztani)

Ajóka

Atlanti makréla

Csuka

Fekete tengeri sügér

Fésűkagyló

Folyami rák

Harcsa

Hering

Homár

Kagyló

Lazac

Lepényhal

Márna

Maréna

Nyelvhal

Osztriga

Pisztráng

 

Rák

Sügér (édesvízi és tengeri)

Szardínia

Tilápia

Tintahal

Tonhal

Tőkehal

Vajhal

Jó választás (hetente maximum egy adag (80 g))

Bivalyhal (Ictiobus)

Bonitó

Delfin

Fehér tonhal

Lepényhal

Ördöghal

Patagóniai fogas

Ponty

Spanyol makréla

Sügér

Tengeri pisztráng

 

Kerülendő

 

 

Cápa

Gránátos sügérl

Kardhal

Király makréla

Lágysugaras hal

Nagy szemű tonhal

Vitorláskardoshal

 

Lakosné Kölb Noémi
Dietetikus

Ha tetszett a cikk kövesd a blogot, a "Mit eszik Anya?" csoportot a facebook-on, ha kérdésed, észrevételed van a témával kapcsolatban írj hozzászólást, vagy üzenj. 

További jó olvasgatást!

Forrás (hasznos linkek):

https://www.choosemyplate.gov/moms-food-safety-fish

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/nutrients/report?nutrient1=629&nutrient2=621&nutrient3=&fg=15&max=25&subset=1&offset=25&sort=c&totCount=45&measureby=g

A bejegyzés trackback címe:

https://miteszikanya.blog.hu/api/trackback/id/tr2013566747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.